Silly Note; Social Media

Social media… Het platform dat je zou moeten gebruiken als ondernemer zijnde, om aandacht te trekken van geïnteresseerden en eventuele nieuwe klanten.

Maar ik en social media vanuit mijn bedrijf… Dat is nog wel even een dingetje.
Heel veel trainingen worden er gegeven. Heel veel richtlijnen zijn er die je zou moeten volgen als ondernemer om een zo groot mogelijk bereik te hebben. Een aantal trainingen heb ik eens gevolgd, heel wat mails heb ik binnen gekregen van dé marketing specialist. (wat elke keer weer een ander was, dus waar is het onderscheid die het woordje ‘dé’ impliceert?)
Maar nou heb ik soms nogal een koppige instelling (vraag maar na) en ben ik niet zomaar bereid om aan te nemen dat wat de meerderheid zegt, dat dat dan ook per definitie waar is.

Zo zou het plaatsen van (live) filmpjes helemaal ‘je van het’ zijn en is dat waar je nieuwe volgers mee trekt.
Hmm, als ik naar mezelf kijk (naar mijn gedrag bedoel ik, niet in de spiegel 😉 ); ik scroll altijd over zulke filmpjes heen, omdat dit soort berichten mij absoluut niet trekt. Ik lees liever een pakkende tekst en een mooie foto kan ik ook waarderen, maar zo’n filmpje is niks voor mij, dus waarom zou ik dat dan gaan gebruiken voor mijn eigen pagina? Doe ik dan ook niet!

Dan zou het ook zo zijn dat je het liefst elke dag wat moet plaatsen, je feed op instagram moet in lijn zijn, je foto’s moeten allemaal hetzelfde filtertje hebben, je moet altijd hetzelfde lettertype gebruiken en als het kan zoveel mogelijk je eigen persoontje op de foto zetten, ‘want dat doet het zo goed bij je volgers’.
En hier raakt mijn creatieve brein van slag… Want elke dag iets plaatsen, dat gaat mij niet lukken. Niet als ik mijn posts nog enige inhoud en een boodschap wil geven. Tuurlijk kan ik elke dag een leuk plaatje delen met een paar zinnetjes tekst erbij, maar komt het nog over als ik dat week na week doe?
Persoonlijk word ik altijd een beetje moe als ik van een bepaald bedrijf elke dag, of zelfs meerdere keren per dag iets voorbij zie komen. De boodschap die dan uitgedragen zou moeten worden (als die er überhaupt wel is als je zo vaak iets plaatst), komt veel minder binnen en mijn nieuwsgierigheid naar dit bedrijf of deze ondernemer verdwijnt dan langzaam.
Foto’s van mijn geweldige ik-persoontje heb ik ook niet zoveel mee, ik voel me hier niet gemakkelijk bij. Waarom zou ik het mezelf dan moeilijk maken, alleen om die paar likes meer te krijgen? En foto’s van mijn klanten mag dan weer niet, iets met privacy ofzo..

Als ik sommige instagram feeds zie waarbij er de ene dag een zelf gemaakte quote wordt geplaatst (uiteraard allemaal met hetzelfde lettertype en dezelfde kleuren) en de andere dag een kittige foto van de persoon zelf (uiteraard met hetzelfde filtertje), word ik heel erg kriegelig en krijg ik spontaan jeuk. Dan krijg zelfs ik, met mijn zeer op autistisch lijkende trekjes, heel erg de neiging om alles door elkaar te gooien; dit is ook voor mij iets té perfect.
Bloggen doe ik daarentegen graag en gaat me ook redelijk makkelijk af, maar ook dat is afhankelijk van mijn creatieve mood en teveel pushen hierbij doet geen goed en we willen natuurlijk niet dat ik een ‘writers block’ creëer.

Ik snap dat er gezegd wordt dat je moet plaatsen wat je volgers willen zien, maar ik vind het ook belangrijk de boodschap te plaatsen die ík naar buiten wil brengen. Die boodschap is namelijk waar het in mijn bedrijf om gaat en de mensen bij wie die boodschap binnen komt, zijn de eventuele potentiële klanten die ik binnen wil halen.
En dan op mijn manier… Wanneer ik tijd en inspiratie heb… En lekker met het lettertype en de kleur die ik op die dag, op dat moment leuk vind… En soms met een foto en soms met een blog… En heerlijk elke keer weer met een ander filter… Of juist niet, ligt eraan in welke mood ik zit…
Gewoon omdat ik ik ben en het graag net wat anders doe dan wat de meerderheid me zegt te doen… Heerlijk!